Analizie poddane zostało 12 z 15 istniejących systemów tramwajowych w kraju: Gdańsk, Szczecin, Elbląg, Olsztyn, Grudziądz, Bydgoszcz, Poznań, Warszawę, Łódź, Wrocław, Górnośląski Okręg Przemysłowy i Kraków. Z uwagi na trwający szeroki zakres prac modernizacyjnych i radykalnie zmniejszoną skalę funkcjonowania sieci, w naszej analizie nie wzięliśmy pod uwagę Częstochowy, Gorzowa Wielkopolskiego i Torunia.
Analizie poddane zostały prędkości komunikacyjne w szczycie komunikacyjnym, około godziny 15.00, a także poza szczytem komunikacyjnym, około godziny 21.00. Taki podział zastosowany został ze względu na różne rozkładowe czasy przejazdów w szczycie i poza szczytem stosowane na większości sieci tramwajowych. Dla każdego z miast została również wyliczona średnia prędkość komunikacyjna ogółem (obejmują kursy szczytowe oraz pozaszczytowe). Wartość ta posłużyła do stworzenia rankingu miast.
W rankingu miast w których tramwaje kursują najszybciej zwyciężył Poznań ze średnią prędkością 20,8 km/h. Zaraz za stolicą Wielkopolski znalazły się Bydgoszcz (20,5 km/h) oraz Szczecin (20,3 km/h). Tuż za podium uplasowała się najnowsza sieć tramwajowa w Olsztynie z prędkością 19,8 km/h. Kolejne cztery miasta w rankingu mają bardzo podobną prędkość komunikacyjną – Warszawa (18,9 km/h), Grudziądz i Kraków (18,8 km/h) oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy z wynikiem 18,6 km/h. Tramwaje we Wrocławiu pokonują swoje trasy ze średnią prędkością 17,8 km/h (9 miejsce), zaś w Gdańsku pojazdy osiągają średnią prędkość komunikacyjną na poziomie 17,1 km/h. Na dole tabeli rankingowej znalazły się Elbląg (17,0 km/h) oraz Łódź (15,6 km/h).
Autorzy rankingu wskazali też linie tramwajowe w Polsce, których pasażerowie najszybciej poruszają się po swoich miastach. W rankingu linii uwzględnionych zostało aż 160 połączeń ze wszystkich 12 miast. Najwyższą prędkość komunikacyjną w Polsce ma poznańska linia 14 z wynikiem 27,6 km/h. Na przeciwległym krańcu tego rankingu znalazła się linią tramwajowa numer 38 kursująca w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Tramwaje pokonują odcinek pomiędzy pętlami ze średnią prędkością jedynie 12,5 km/h.
Bydgoszcz:
Tramwaje konne kursowały po Bydgoszczy od 1888 roku. Tramwaje elektryczne ruszyły na trasy, podobnie jak w Gdańsku, w 1896 roku. Sieć uległa w ostatnich latach znacznej rozbudowie. Wybudowano między innymi linię do głównego dworca kolejowego oraz najdłuższą w mieście trasę na Fordon, noszącą znamiona szybkiego tramwaju. Najnowszą inwestycją jest oddany pod koniec 2020 roku odcinek torów wzdłuż ulicy Kujawskiej, znacznie skracający czas podróży z tzw. górnego tarasu do centrum. Obecnie bydgoska sieć liczy ponad 41 km długości, z czego około 80% torowisk jest wydzielonych z jezdni. Na trasie na Fordon zastosowano priorytetyzację ruchu tramwajowego na skrzyżowaniach, co pozwala rozwijać pojazdom wysokie prędkości komunikacyjne.
W Bydgoszczy funkcjonuje obecnie 11 całotygodniowych linii tramwajowych. Z wyjątkiem linii 5 i 7, kursujących w wąskich szczytach komunikacyjnych co 10 minut, wszystkie linie przez cały dzień kursują z niską jak na tramwaj częstotliwością co 20 minut. W weekendy częstotliwość na wszystkich liniach jest jeszcze niższa i wynosi zaledwie 30 minut, co jest niespotykane w innych miastach podobnej wielkości.
Bydgoszcz stosuje zróżnicowane czasy przejazdu w szczycie i poza szczytem komunikacyjnym.
Najszybsze w szczycie: 5. miejsce w kraju; Linia 5 – 24,1 km/h. Najszybsze prędkości poza szczytem: 7. miejsce w kraju; Linia 5 – 26,3 km/h. Wśród dziesięciu top linii z najszybszymi prędkościami ogółem: 5. miejsce w kraju; Linia 5 – 25,2 km/h. Średnia prędkość komunikacyjna w szczycie: 3. Miejsce w kraju – 19,8 km/h. Średnia prędkość komunikacyjna poza szczytem: 3 miejsce w kraju – 21,2 km/h. Średnia prędkość komunikacyjna: 2. miejsce w kraju – 20,5 km/h.
(gaz) Źródło: PulsGdanska.pl
Zdjęcie: Stanisław Gazda
#JesteśmyDlaWas