Aktualności

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego inwestuje w kolej. Bo trzeba i warto…

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego finansuje z własnego Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) 2014-2020 trzy ważne projekty dotyczące rewitalizacji infrastruktury kolejowej.

Założony efekt to elektryfikacja linii 208 w północnej części regionu na odcinkach Brodnica – Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz – Laskowice Pomorskie i Wierzchucin-Tuchola, przywrócenie połączeń kolejowych do Kcyni oraz nowy standard w połączeniach Toruń Wschodni – Chełmża, gdzie rozpoczął się właśnie gruntowny remont linii.  Łącznie wyasygnowaliśmy na ten cel 140 milionów złotych.

Linia kolejowa 356 łączy Bydgoszcz z Poznaniem przez Kcynię. Ostatni pociąg przejechał jej kujawsko-pomorskim odcinkiem prawie 20 lat temu. Odpowiadając na zapotrzebowanie społeczne podjęte zostały działania, których efektem będzie ponowne jego uruchomienie. Państwowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest administratorem krajowej sieci kolejowej, otrzymała z naszego RPO 2 miliony złotych na opracowanie dokumentacji projektowej gruntowanego remontu i modernizacji „trzysta pięćdziesiątki szóstki”  na odcinku Kcynia – granica województwa wraz z powiązaną budową tak zwanej mijanki na linii 281 Kcynia – Nakło nad Notecią. To wstęp do przyszłej dużej inwestycji, która będzie realizowana w oparciu o unijne fundusze perspektywy 2021-2027.

Stacja kolejowa w Kcyni, obecnie nieczynna, była niegdyś ważną stacją węzłową, krzyżują się tu tory łączące Bydgoszcz z Poznaniem i Nakło z Gnieznem.

Drugą planowaną ważną inwestycją w sieć kolejową w naszym regionie jest rewitalizacja linii 208 Brodnica – Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz-Laskowice i Wierzchucin-Tuchola oraz linii 33 na odcinku Grudziądz-Brodnica. Tu pociągi jeżdżą, ale niezadawalający stan techniczny torów jest przyczyną licznych ograniczeń prędkości, a niskie perony na stacjach powodują utrudnienia dla osób z problemami w poruszaniu się. Także w tym przypadku  RPO jest źródłem finansowania dokumentacji projektowej przyszłej inwestycji – która obejmie też elektryfikację wymienionych linii, co oznacza, że pasażerów będą tu wozić pociągi przyjazne środowisku i tańsze w eksploatacji – a partnerem samorządu województwa państwowa spółka PKP PLK. Wartość wsparcia (w ramach dwóch projektów) to blisko 15 milionów złotych.

Uzupełnieniem jest w tym przypadku inwestycja związana z remontem dworca w Tucholi i zagospodarowaniem terenu przydworcowego, w tym budowa ciągu pieszo-rowerowego w tym rejonie. Samorząd gminny w Tucholi otrzymał na ten cel z RPO 2 miliony złotych.

Projekt trzeci to realizowana już modernizacja linii nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża. To nie jest tylko solidny remont torowisk i kolejowej infrastruktury bezpieczeństwa. Chodzi o stworzenie w tej części regionu spójnego i atrakcyjnego dla pasażerów systemu komunikacji kolejowej łączącego miejscowości powiatu toruńskiego z Toruniem i Grudziądzem. Inwestycja, której zakończenie przewidywane jest na koniec przyszłego roku, obejmuje rewitalizację linii, dobudowę toru mijankowego, budowę połączenia z linią 209, likwidację niestrzeżonych przejazdów, przebudowę jednej ze stacji technicznych oraz budowę i przebudowę dworców/przystanków Toruń Mokre, Łysomice, Ostaszewo Toruń i Grzywna.

Koszt wynosi blisko 180 milionów złotych, dotacja z  RPO 123 miliony złotych.  Również tu  partnerem są PKP PLK.

(gaz)

#JesteśmyDlaWas

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Czytaj więcej OK