Tu biała aura nikogo nie może zaskoczyć – wszystkie statki powietrzne muszą bezpiecznie startować i lądować na drodze startowej lotniska. Pracownicy Działu Utrzymania i Eksploatacji Lotniska, wyposażeni w specjalistyczny sprzęt, są w gotowości już od blisko dwóch miesięcy.
– W lotnictwie na pierwszym miejscu stawiamy bezpieczeństwo Pasażera i operacji lotniczych. Tymi priorytetowymi wartościami kierujemy się także podczas prac w trakcie „Akcji zima”. Utrzymanie techniczne lotniska planujemy i koordynujemy w taki sposób, by droga startowa oraz płyty postojowe zawsze spełniały najwyższe normy bezpieczeństwa i były gotowe przyjąć statek powietrzny oraz naszych Pasażerów – mówi Karol Gil, Dyrektor Pionu Technicznego w Porcie Lotniczym Bydgoszcz SA. – Do „Akcji zima” przygotowujemy się już latem, wówczas cały sprzęt wykorzystywany do utrzymania lotniska przechodzi przeglądy techniczne, prowadzimy także prace konserwatorskie.
Do oczyszczania drogi startowej i płyt postojowych Lotniska Bydgoszcz stosowane są wysokiej klasy, specjalistyczny sprzęt. To przede wszystkim trzy oczyszczarki lotniskowe Overaasen RS400. Zestaw składa się z pługa o szerokości ponad 6,6 metra, szczotki roboczej o szerokości 5,5 metra oraz dmuchawy o wydajności 40 000 m3/h.
Równie ważne jest odśnieżenie dróg technicznych, które służą jako drogi dojazdowe, m.in. do schrono-hangarów oraz płyt postojowych. Do utrzymania tych dróg wykorzystywane są dwa ciągniki z pługiem – tego typu maszyny wykorzystywane są również do prac na drogach publicznych.
Inną ciekawą i równie ważną dla bezpieczeństwa podróżujących procedurą jest odladzanie samolotu, co dzieci często nazywają – „myciem samolotu”. I nic w tym dziwnego, bo odladzanie statków powietrznych przypomina mycie aut. Jednak jest to procedura znacznie bardziej skomplikowana i nie ma na celu poprawy estetyki samolotu, a raczej usunięcie lodu między innymi z elementów mechanicznych i powierzchni sterowych skrzydeł oraz statecznika. Do tego procesu wykorzystywane są dwa pojazdy Vestergaard Elephant My, często nazywanych „Słoniami”.
Ciekawostką jest, że operator wykonujący odladzanie, może z kabiny umieszczonej na dźwigu samodzielnie kierować pojazdem.
W ramach akcji zima zakupiono 35 tysięcy litrów płynu do odladzania statków powietrznych oraz 10 ton granulatu do odladzania nawierzchni. Od końca października ubr. pracownicy pełnią całodobowe dyżury, by opady śniegu i marznącego deszczu nigdy nikogo nie zaskoczyły. Zakończenie „Akcji Zima” zaplanowane zostało na koniec marca, o ile warunki atmosferyczne na to pozwolą.
Stanisław Gazda
Fot. PLB
#JesteśmyDlaWas