Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić Ci wizyty w formie teleporady. To Ty wybierasz, jaką formę wizyty preferujesz.
Kiedy bezpośrednia wizyta?
Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:
Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.
Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
Lekarz odmawia przyjęcia Cię bezpośrednio w placówce? Zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości.
Kiedy teleporada?
Korzystasz z teleporady, gdy:
Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza?
zalecenia
e-zwolnienie
e-skierowanie
zlecenie na test na koronawirusa
e-receptę
sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).
Jakie obowiązki informacyjne ma placówka lecznicza?
Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić:
w miejscu leczenia
na stronie internetowej
telefonicznie na Twoją prośbę.
Informacja powinna zawierać następujące dane:
listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty
system, przez który lekarze udzielają teleporad
sposób ustalenia terminu teleporady
sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia
sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut)
możliwość skorzystania ze stacjonarnej wizyty, gdy jest ona niezbędna
instrukcje o:
sposobie realizacji e-recepty
sposobie realizacji e-skierowania
sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne
sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych
możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.
Termin realizowania teleporady
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście
w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Jak przebiega teleporada?
Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
Gdzie do lekarza?
Jeśli Twoja przychodnia została zamknięta, skorzystaj z innej. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ znajdziesz aktualne:
listy poradni POZ, które udzielają teleporad
wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.
Poszukaj odpowiedniej dla siebie poradni, w której znajdziesz pomoc otwiera się w nowej karcie.
(gaz) Źródło: Pacjent.gov.pl
#JesteśmyDlaWas