Aktualności

Szczepienie pacjentów w domu, czyli… wszystko co musisz wiedzieć o wyjazdowych punktach szczepień

NFZ zorganizował ponad 100 dodatkowych punktów. Specjalne wyjazdowe punkty szczepień dotrą do pacjentów którzy, ze względu na stan zdrowia, nie mogą przyjąć szczepionki w punkcie stacjonarnym. Ponad setka dodatkowych punktów uzupełni sieć populacyjnych punktów szczepień, które zadeklarowały możliwość podania preparatu również w domu pacjenta.

Wyjazdowe punkty szczepień są dodatkowym wsparciem dla populacyjnych punktów, które zgłaszając się do Narodowego Programu Szczepień, potwierdziły, że są gotowe do mobilnego szczepienia pacjentów w domach. W skali kraju powstało 117 dodatkowych, wyjazdowych punktów szczepień.

Szczepienie w domu dla konkretnych pacjentów

Wyjazdowe punkty szczepień pojadą do pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień. To tzw. pacjenci leżący.

Punty wyjazdowe uzupełniły sieć punktów populacyjnych, które mają zespoły mobilne, gotowe do szczepienia pacjentów w miejscu zamieszkania. Punkty wyjazdowe nie będą zatem zastępować zespołów mobilnych z populacyjnych punktów, a wspierać ich pracę.

Osoby, które mają problem z samodzielnym dotarciem do punktu, będą mogły skorzystać ze szczepień przeciw COVID-19. W tym celu gminy zorganizowały specjalny transport z domu pacjenta do punktu szczepień. Po zaszczepieniu, osoba potrzebująca zostanie odwieziona do swojego miejsca zamieszkania. Chęć skorzystania z transportu można zgłosić bezpośrednio w punkcie szczepień lub za pośrednictwem specjalnego numeru telefonu, który jest obsługiwany przez poszczególne gminy.

Dla osób z niepełnosprawnościami lub wykluczonymi komunikacyjnie przygotowany jest transport samorządowy, organizowany przez władze lokalne.

Kto może skorzystać z transportu do punktu szczepień?

Ze specjalnego transportu mogą skorzystać:

  • osoby niepełnosprawne, które posiadają aktualne orzeczenie o niepełnosprawności (w stopniu znacznym o kodzie R lub N) lub odpowiednio I grupę z ww. schorzeniami;
  • osoby, które mają obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu do najbliższego punktu szczepień – w przypadku miast poniżej 100 tys. osób, gmin miejsko-wiejskich oraz wiejskich;
  • osoby powyżej 70. roku życia, które mają obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu do najbliższego punktu szczepień – w przypadku miast powyżej 100 tys. mieszkańców.

Najpierw rejestracja, później umówienie transportu : Szczepienie pacjentów w domu – krok po kroku

  1. Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna do wyjazdowego punktu szczepień i sprawdza, czy pacjent należy do tego POZ (jest na liście aktywnej poradni).
  2. Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej sprawdza czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie, a pacjent jest w grupie aktualnie szczepionej, wtedy lekarz POZ wystawia skierowanie na szczepienie.
  3. Podstawami do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są: dokumentacja medyczna i wiedza lekarza / pielęgniarki opieki długoterminowej o stanie zdrowia pacjenta, lub teleporada, lub wywiad z opiekunem pacjenta.
  4. Jeśli lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu przez wyjazdowy punkt szczepień, wtedy lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej odnotowuje to w dokumentacji medycznej i przekazuje taką informację do wyjazdowego punktu szczepień.
  5. Lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej może też przekazać informację o pozytywnej kwalifikacji do szczepienia w domu bezpośrednio pacjentowi lub jego opiekunowi, który następnie kontaktuje się z najbliższym wyjazdowym punktem szczepień.
  6. Wyjazdowy punkt szczepień rejestruje pacjenta na szczepienie, ustala termin szczepienia i informuje o tym pacjenta lub jego opiekuna.
  7. O zakwalifikowaniu do szczepienia decyduje lekarz wyjazdowego punktu szczepień. Jeśli pacjent pozytywnie przejdzie kwalifikację, zostaje szczepiony pierwszą dawką preparatu. W dniu szczepienia ustalana jest również data drugiej dawki podania szczepionki.

Procedura szczepienia wyjazdowego jest podobna jak w przypadku szczepienia w punkcie stacjonarnym. Zespół wyjazdowy przynajmniej 15 minut po szczepieniu obserwuje pacjenta pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jeśli takie wystąpią, zespół wyjazdowy jest przygotowany, aby pomóc pacjentowi w domu.

Sprawdź, jak umówić transport do punktu szczepień, gdy:

Rejestrujesz się za pomocą infolinii 989:

  1. Podczas rejestracji, poinformuj konsultanta, że chcesz skorzystać z transportu do punktu szczepień.
  2. Jeśli spełniasz kryteria, konsultant infolinii 989 przekaże Ci numer telefonu na infolinię Twojej gminy.
  3. Zadzwoń na wskazany numer i poinformuj o swoim terminie i miejscu szczepienia.
  4. Koordynator gminny skontaktuje się z Tobą, aby potwierdzić termin oraz formę transportu.

Rejestrujesz się bezpośrednio w wybranym punkcie szczepień:

 

  1. Podczas rejestracji poinformuj, że chcesz skorzystać z transportu do punktu szczepień.
  2. Jeśli spełniasz kryteria, po zarejestrowaniu Cię, punkt szczepień zgłosi Twoje zapotrzebowanie na transport do koordynatora gminnego. Nie musisz sam kontaktować się z infolinią gminną.
  3. Koordynator gminny skontaktuje się z Tobą, aby potwierdzić termin oraz formę transportu.

Rejestrujesz się przez Internet:

 

  1. Po zakończeniu rejestracji, wyświetli się link do spisu gmin oraz numerów infolinii gminnych.
  2. Znajdź swoją gminę i zadzwoń na wskazany numer.
  3. Poinformuj koordynatora gminnego o terminie i miejscu swojego szczepienia.
  4. Koordynator gminny skontaktuje się z Tobą, aby potwierdzić termin oraz formę transportu.

 

Sprawdź, co zrobić, jeśli umówiłeś się na transport, ale termin Twojego szczepienia uległ zmianie.

  • Dokonaj zmiany terminu szczepienia. Jeśli rejestrowałeś się za pomocą strony internetowej – zrób to właśnie tam. Jeśli dokonałeś rejestracji przez infolinię 989, skontaktuj się z nią ponownie, aby ustalić nowy termin.
  • Zadzwoń na infolinię gminną i poinformuj koordynatora o zmianie terminu i miejsca Twojego szczepienia.
  • Koordynator skontaktuje się z Tobą z potwierdzeniem zmiany terminu i formy transportu.

Jeśli zarejestrowałeś się bezpośrednio w punkcie szczepień i umówiłeś się na transport, ale chcesz zmienić termin:

  • Skontaktuj się z punktem szczepień i ustal nowy termin.
  • Punkt szczepień przekaże informację o zmianie terminu szczepienia do koordynatora gminnego.
  • Koordynator skontaktuje się z Tobą z potwierdzeniem zmiany terminu i formy transportu.

Zmiana terminu na wniosek rejestrującego:

Jeśli zarejestrowałeś się na szczepienie za pomocą infolinii 989 lub internetowo i umówiłeś się na transport, ale podmiot rejestrujący musi zmienić termin Twojego szczepienia:

  • Zostanie dokonana rejestracja nowego terminu szczepienia. Zostaniesz o tym poinformowany telefonicznie lub przez SMS.
  • Zadzwoń na infolinię gminną i poinformuj koordynatora o zmianie terminu i miejsca Twojego szczepienia.
  • Koordynator skontaktuje się z Tobą z potwierdzeniem zmiany terminu i formy transportu.

Jeśli zarejestrowałeś się bezpośrednio w punkcie szczepień i umówiłeś się na transport, ale podmiot rejestrujący musi zmienić termin Twojego szczepienia:

  • Zostanie dokonana rejestracja nowego terminu szczepienia. Zostaniesz o tym poinformowany telefonicznie lub przez SMS.
  • Punkt szczepień przekaże informację o zmianie terminu szczepienia do koordynatora gminnego.
  • Koordynator skontaktuje się z Tobą z potwierdzeniem zmiany terminu i formy transportu.

Zmiana terminu na wniosek gminy

Jeśli zdarzy się sytuacja, że Twoja gmina nie będzie mogła zapewnić Ci transportu w terminie Twojego szczepienia:

  • Koordynator gminny skontaktuje się z punktem szczepień i ustali nowy termin Twojego szczepienia. Zostaniesz o tym poinformowany.
  • Koordynator dokona dla Ciebie nowej rezerwacji na transport i Cię o tym poinformuje.

Kujawsko-Pomorski OW NFZ informuje, że na obszarze województwa aktualnie istnieją 302 punkty szczepiące populację. W związku z koniecznością zabezpieczenia szczepień dla pacjentów, których stan zdrowia uniemożliwia samodzielne dotarcie do punktu szczepień i nie mogą skorzystać z transportu zapewnionego przez jednostki samorządu terytorialnego na odrębnych zasadach ogłoszono nabór na szczepienia wyjazdowe.

Na terenie województwa będą działały 4 zespoły wyjazdowe, zabezpieczające poszczególne obszary:

  • I obszar – miasto Bydgoszcz, powiat sępoleński, powiat świecki, powiat tucholski,
  • II obszar – powiat bydgoski, powiat inowrocławski, powiat mogileński, powiat nakielski, powiat żniński,
  • III obszar – miasto Toruń, powiat chełmiński, miasto Grudziądz, powiat grudziądzki, powiat wąbrzeski, powiat brodnicki, powiat golubsko-dobrzyński,
  • IV obszar – miasto Włocławek, powiat włocławski, powiat radziejowski, powiat aleksandrowski, powiat lipnowski, powiat rypiński, powiat toruński.

Wyjazdowe punkty szczepień będą dodatkowym wsparciem dla populacyjnych punktów, które zgłaszając się do NPSZ potwierdziły, że są gotowe do mobilnego szczepienia pacjentów w domach.

(gaz)

Źródło: NFZ

 

 

 

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Czytaj więcej OK