Aktualności

Seniorze, masz już swoją kopertę życia? 

Bydgoska Koperta Życia ma już 6 lat. Dzięki niej w tysiącach bydgoskich domów ratownicy medyczni mogą prowadzić skuteczną walkę o życie i zdrowie seniorów oraz osób mieszkających samotnie, chorujących przewlekle. Rocznie wydajemy blisko tysiąc takich kopert.

Dokładnie sześć lat temu zainaugurowano w naszym mieście program Bydgoska Koperta Życia dla seniora. To niezwykle proste rozwiązanie, które w sytuacji kryzysowej może zdecydować o powodzeniu akcji ratowników medycznych w mieszkaniu starszej osoby. Przypomnijmy zasadę: starsza osoba umieszcza podstawowe, wyselekcjonowane dane medyczne w plastikowej kopercie, którą następnie chowa w lodówce. Jeśli senior straci przytomność w domu i nie ma możliwości kontaktu z ratownikiem, ten wie, gdzie szukać informacji. Dodatkowo lodówkę oznacza się specjalnym symbolem. Program zainicjowali Prezydent Miasta, Bydgoska Rada Seniorów i Ogólnopolski Związek Emerytów i Rencistów. Opieką merytoryczną nad programem sprawuje Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego.

Dlaczego te informacje są takie ważne? Pytamy Pana Krzysztofa Wiśniewskiego, ratownika medycznego, specjalisty pielęgniarstwa ratunkowego, kierownika działu usług medycznych i szkoleń WSPR w Bydgoszczy oraz jednego z pomysłodawców bydgoskiej akcji.

– „Kopertę Życia” stworzyliśmy szczególnie z myślą o seniorach, osobach starszych. Ale jest ona dedykowana również każdej osobie samotnej, również tej młodej oraz każdej osobie, która leczy się i choruje przewlekle (czyli zbiera już dokumentację szpitalną, ma przeszłość chorobową). Na tej jednej kartce wielkości A4 pacjent wpisuje swoje dane osobowe, kontakt do wskazanej osoby bliskiej lub, co jest świetnym rozwiązaniem, również dane kontaktowe do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. W karcie umieszczamy bardzo istotne informacje dla zespołów ratownictwa medycznego: na co chorujemy (padaczka, cukrzyca, niewydolność serca, niewydolność nerek, ch. Alzheimera itp.), jakie leki przyjmujemy, czy mamy alergie, uczulenia na leki, itp.

Dlaczego lodówka?

– To przedmiot AGD, który znajduje się w każdym mieszkaniu i który może być szybko i łatwo zlokalizowany przez personel medyczny ambulansu ratunkowego. Dodatkowo na lodówce i na drzwiach wejściowych do mieszkania umieszczamy naklejki, które już informują ratowników medycznych o fakcie posiadania takiej koperty przez pacjenta. Jeśli taka osoba jest nieprzytomna, a my jako personel medyczny nie mamy żadnych informacji o przeszłości chorobowej i nie mamy kontaktu z rodziną pacjenta, taka koperta daje nam szybko i sprawnie szereg niezbędnych informacji o pacjencie. Informacji ratujących życie!

Czy koperta życia sprawdziła się przez te 6 lat w praktyce?

– Śmiało mogę powiedzieć że, taka koperta ułatwia pracę zespołów ratownictwa medycznego i przyspiesza udzielanie pomocy. A pamiętajmy, że ratownictwo medyczne to czas. Czas to życie. Musimy szybko wdrożyć medyczne czynności ratunkowe, szybko przetransportować pacjenta do szpitala, żeby zwiększyć szansę na przeżycie i dać pacjentowi możliwość powrotu do stanu zdrowia sprzed choroby. Czyli do normalnego funkcjonowania.  Warto wspomnieć, że obok kopert życia warto nosić również opaski na nadgarstek informujące np. o alergiach, chorobach. Np. „Jestem uczulony na penicylinę!”, „Choruję na cukrzycę!”, „Choruję na padaczkę!” Modne są również informacje umieszczane na wewnętrznej stronie kurtki pod kołnierzem. Do dyspozycji są również tzw. karty ICE – In Case of Emergency. Zachęcam do zaopatrzenia się w Kopertę Życia dla swojego bezpieczeństwa i z myślą o swoim zdrowiu i życiu. Jako pogotowie ratunkowe wspieramy inicjatywę od samego początku.

 

Aktualizacja koperty

Co szczególnie ważne, dane zawarte w formularzu muszą być aktualne. Jest bardzo prawdopodobne, że koperty włożone do lodówek w 2016 roku nie opisują już faktycznego stanu pacjenta. Zaczęliśmy przyjmować nowe leki? Przeszliśmy poważną chorobę? A może byliśmy w szpitalu? Wtedy zawsze aktualizujemy kopertę. Wszystko to, razem z kopią ostatniego wypisu szpitalnego i kopią dowodu osobistego – musi zostać uwzględnione w Bydgoskiej Kopercie Życia.

 

Miejsce wydawania Kopert

Biuro Aktywności Społecznej

Centrum Organizacji Pozarządowych „Gdańska 5”

  1. Gdańska 5, pokój 3 (I piętro, winda)

w godzinach pracy Urzędu Miasta Bydgoszczy

poniedziałki 8-16, wtorki 8-18, środy 8-16, czwartki 8-16, piątki 8-14

tel. 52 5858 963, 52 5858 498

 

W pierwszej edycji przygotowano tysiąc kopert, i taką właśnie liczbę wydajemy średnio każdego roku bydgoskim seniorom. Kopertę można także przygotować we własnym zakresie, korzystając z umieszczonego na stronie https://www.bydgoszcz.pl/seniorzy/bydgoska-koperta-zycia/ formularza.

 

(gaz)

 Źródło: UMB.

 #JesteśmyDlaWas

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Czytaj więcej OK