Rozstrzygnięcie przetargu na obsługę kolejowych połączeń regionalnych
– Wypracowane umowy z przewoźnikami chronią interes obywatela, mieszkańca regionu, który powinien mieć dostęp do transportu publicznego. To jest w tych umowach najważniejsze. Mamy obecnie czasy, kiedy publiczny kolejowy transport pasażerski cieszy się coraz większym zainteresowaniem – i musimy zrobić wszystko, by tego potencjału nie zmarnować – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Arriva RP będzie obsługiwać linie niezelektryfikowane (pakiety trzeci i czwarty w ogłoszeniu postępowania o zamówienie). Są to połączenia: Bydgoszcz-Tuchola-Chojnice, Bydgoszcz-Laskowice-Grudziądz, Laskowice Pomorskie – Czersk, Wierzchucin-Szlachta; Chełmża-Bydgoszcz, Toruń – Jabłonowo Pomorskie, Brodnica-Grudziądz, Toruń-Grudziądz, Toruń-Sierpc.
Podpisy pod umową podpisy złożyli marszałek Piotr Całbecki i wicemarszałek Zbigniew Ostrowski oraz prezes i wiceprezes Arrivy – Piotr Halupczok i Dominika Żelazek.
Polregio będzie wozić pasażerów na liniach zelektryfikowanych oraz na zaplanowanym do elektryfikacji po roku 2025 odcinku linii 208 w północnej części regionu (pakiety pierwszy i drugi w ogłoszeniu postępowania o zamówienie). Są to połączenia: Kutno-Włocławek-Toruń-Bydgoszcz, Bydgoszcz-Inowrocław, Gniezno-Inowrocław-Toruń, Bydgoszcz – Toruń – Jabłonowo Pomorskie (plus Brodnica, jeśli PKP Polskie Linie Kolejowe zelektryfikują linię po 2025 roku); Bydgoszcz-Wyrzysk-Osiek, Bydgoszcz-Toruń, Toruń – Jabłonowo Pomorskie, Bydgoszcz-Smętowo, Piła-Bydgoszcz, Inowrocław-Bydgoszcz, Toruń-Inowrocław-Gniezno.
Podpisy pod umową złożyli marszałek Piotr Całbecki i wicemarszałek Zbigniew Sosnowski oraz reprezentujący Polregio prezes Artur Martyniuk i członek zarządu Adam Pawlik.
– Intensywnie pracowaliśmy nad tym, by pomimo rosnących kosztów energii zapewnić pasażerom jak najwięcej połączeń. Cieszę się, że samorząd wojewódzki zdecydował się podpisać z Polregio wieloletnią umowę, ponieważ takie rozwiązanie pozwala w dłuższej perspektywie planować inwestycje, lepiej zarządzać kosztami i zwiększać dostępność transportu kolejowego. Mam nadzieję, że we współpracy z Marszałkiem już w kolejnym rozkładzie pojawi się więcej połączeń – mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu spółki.
W ramach umowy spółka zobowiązała się do realizacji przewozów na łącznej trasie 3 mln pockm rocznie. Pasażerów z pewnością ucieszy fakt, że do końca roku na kolejowe trasy województwa wyjedzie pięć nowoczesnych EZT-ów, które Urząd Marszałkowski zakupił od Pesy Bydgoszcz. Czteroczłonowe, klimatyzowane składy trafią na tory już w grudniu. Operatorem realizowanych tym taborem przejazdów będzie kujawsko-pomorski Zakład Polregio.
Stanisław Gazda