Aktualności

Przeprowadzono pomiar ruchu w naszym regionie… Wyniki pomogą m.in. w decyzjach o budowie nowych dróg i modernizacji istniejących

Poznaliśmy wyniki badań najnowszego Generalnego Pomiaru Ruchu dla naszego województwa, który odbywał się od stycznia 2020 r. do połowy roku 2021. GPR odbywa się co 5 lat… Niektóre wnioski? Na autostradzie A1 odnotowaliśmy ruch zwiększony o 30 proc., coraz więcej osób wykorzystuje obwodnicę Inowrocławia oraz drogę ekspresową S5 w codziennych dojazdach do pracy…

Miniona edycja z powodu pandemii wymagała m.in. zmiany założonego harmonogramu prac. Pomiary zostały zrealizowane w całości metodami wideorejestracji i liczników automatycznych – w przeciwieństwie do poprzednich pomiarów generalnych, całkowicie wyeliminowano udział obserwatorów rejestrujących pojazdy ręcznie w punktach pomiarowych.

Ponad 1000 km dróg

GDDKiA zarządza na terenie woj. kujawsko-pomorskiego siecią dróg o długości blisko 1010 km, z czego 92 km to autostrada A1, a 108 km stanowią drogi ekspresowe. Na wspomnianym obszarze badaniem objęto 128 punktów. 12 punktów pomiarowych umieszczonych zostało na autostradzie, 18 na drogach ekspresowych, pozostałe na drogach niższych kategorii. W każdym punkcie przewidzianych było dziewięć pomiarów dziennych oraz sześć nocnych. Wzrost ruchu na sieci dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA w woj. kujawsko-pomorskim, w porównaniu z badaniem z roku 2015, wynosi 17 proc., a średni ruch to 12 307 pojazdów na dobę. Wartości te zbliżone są do wartości średniej na obszarze całego kraju, którego wzrost wynosi 21 proc. w porównaniu z rokiem 2015 i wynosi średni ruch 13 574 poj./dobę.

Na autostradzie A1 średni dobowy ruch roczny oscyluje w przedziale 27 000 – 30 000 poj./dobę na odcinku pozostającym w zarządzie GDDKiA w woj. kujawsko-pomorskim (węzeł Toruń Południe – węzeł Kutno Północ) oraz 21 000 – 25 000 poj./dobę na odcinku koncesyjnym (granica woj. łódzkiego – Toruń). Ruch na autostradzie zwiększył się w porównaniu z rokiem 2015 o około 30 proc.

W przypadku dróg ekspresowych średni dobowy ruch roczny oscyluje w przedziale 11 000 – 14 000 poj./dobę na odcinku węzeł Nowe Marzy – węzeł Trzeciewiec oraz 11 000 – 12 000 poj./dobę na odcinku węzeł Szubin Północ – węzeł Mieleszyn. Wyjątek stanowią odcinki stanowiące dojazd do Bydgoszczy z gmin ościennych, gdzie kumuluje się ruch tranzytowy z ruchem lokalnym, szczególnie w czasie szczytu porannego i popołudniowego, przez co natężenie ruchu wzrasta na tych odcinkach do 17 000 – 19 500 poj./dobę.

Analizując dane z pozostałych dróg należy wspomnieć o znacznym ruchu na drodze nr 10, gdzie oscyluje on w granicach 15 000 – 21 000 poj./dobę (odcinek Bydgoszcz – Toruń), 12 000 poj./dobę (odcinek Wyrzysk – Bydgoszcz) oraz drodze nr 25 w miejscu kumulacji ruchu tranzytowego z lokalnym, gdzie natężenie zbliża się do wartości natężenia ruchu na autostradzie. Należy podkreślić, że ze względu na komfort i bezpieczeństwo kierowców GDDKiA uwzględniła powyższe odcinki w ramach budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń.

Rozwijamy sieć dróg i uwzględniamy wyniki GPR

Niebawem możemy też spodziewać się większego natężenia ruchu w ciągu drogi ekspresowej S5 po zakończeniu wszystkich prac związanych z jej budową. Będzie ona stanowić podstawowy szlak dla podróżujących z południa Polski w kierunku Gdańska, bez konieczności przejeżdżania m.in. przez Bydgoszcz. Podobne prognozy dotyczą funkcjonowania S5 po wybudowaniu odcinka Ostróda – A1 (w pobliżu Grudziądza). Budowa drogi ekspresowej S10 na obszarze kujawsko-pomorskiego od węzła Włocławek Północ w kierunku Warszawy powinna ograniczyć potok pojazdów poruszających się po autostradach A1 i A2.

Ogromne znaczenie z punktu zmian na sieci ma budowa obwodnic, które wyprowadzają ruch ciężki z obszarów miast, jak droga ekspresowa S5, stanowiąca zachodnią obwodnicę Bydgoszczy. Jeszcze w 2015 ruch z miasta oscylował w okolicy 25 000 poj./dobę. Dzięki uruchomieniu S5 na starodrożu drogi krajowej nr 5 (węzeł Bydgoszcz Północ – węzeł Bydgoszcz Południe) pozostał głównie ruch lokalny i znikomy ruch tranzytowy. Coraz więcej kierowców korzysta z obwodnicy jako drogi dojazdowej do pracy.

Podobnie rzecz ma się na obwodnicy Inowrocławia, ograniczającej ruch tranzytowy na terenie miasta, który wraz z ruchem lokalnym zbliżał się do wartości 20 000 poj./dobę w roku 2015.

W analogicznej sytuacji znajdą się mieszkańcy Sępólna Krajeńskiego, Kamienia Krajeńskiego, Kruszwicy, Nowej Wsi Wielkiej, Brześcia Kujawskiego, Strzelna, Kowalewo Pomorskiego i Lipna, gdzie planuje się wybudowanie nowych obwodnic.

Metody badawcze, cele i prognozy na przyszłość

Pomiary na drogach krajowych były w całości zrealizowane z wykorzystaniem metod wideorejestracji oraz liczników automatycznych – w porównaniu do poprzednich pomiarów generalnych, całkowicie wyeliminowano udział obserwatorów rejestrujących pojazdy ręcznie w punktach pomiarowych.

Wyniki będą wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg, oceny potrzeb modernizacji istniejącej sieci dróg krajowych, zarządzania ruchem, analiz ekonomicznych i środowiskowych oraz analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

(gaz)

Źródło: GDDKiA

Zdjęcie: Stanisław Gazda

#JesteśmyDlaWas

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Czytaj więcej OK