W skład Konsorcjum wchodzą: Polska Grupa Biogazowa Energetyka 4 Sp. z o. o. – Lider Projektu,
Politechnika Warszawska, Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych, Instytut Pojazdów i Maszyn Roboczych, Scientific Engineering Center „Biomass” oraz Institute of Engineering Thermophysics. Wspólny projekt nazwano: ,,Wykorzystanie wstępnie oczyszczonego biogazu jako paliwa do zasilania silników i pojazdów maszyn rolniczych’’. Zostanie on dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju kwotą ponad 969 tys. zł.
Celem projektu jest opracowanie dwupaliwowego zasilania silnika o zapłonie samoczynnym z układem typu Common Rail, a także sprawdzenie efektywności jego działania w warunkach rzeczywistych, na wybranym pojeździe/maszynie rolniczej. Silnik będzie zasilany olejem napędowym i biogazem. Czas trwania projektu to 36 miesięcy – zakończenie planowane jest 31 lipca 2023 roku. Całkowity koszt realizacji: 981 050 PLN.
– Ostatnie lata pokazują, jak silną presję na motoryzację wywiera ekologia. Wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii stało się czymś niezwykle cennym i pożądanym – mówi dr hab. inż. Witold Luty, dyrektor Łukasiewicz – PIMOT. – Biogaz, pozyskiwany w procesie beztlenowej fermentacji biomasy, cieszy się coraz silniejszym wsparciem Unii Europejskiej w związku z prowadzoną strategią przeciwdziałania zmian klimatycznych i zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery. Walory środowiskowe to tylko jeden
z przykładów licznych korzyści wynikających z zastosowania biogazu jako paliwa w transporcie. Warto zwrócić również uwagę na aspekt ekonomiczny. Biometan, jak wynika z dotychczasowych doświadczeń szwedzkich i niemieckich, jest paliwem zdecydowanie tańszym od benzyny i oleju napędowego. W Polsce cena CBM (sprężonego biometanu) powinna kształtować się na poziomie cen gazu ziemnego. Obok korzyści środowiskowych i ekonomicznych związanych z zastosowaniem rozwiązania może wystąpić także pozytywny skutek społeczny: utworzenie nowych miejsc pracy związanych z produkcją i montażem układów dwupaliwowego zasilania silników maszyn i pojazdów, paliwa gazowe mogą być eksploatowane zarówno w układach jedno, jak i dwupaliwowych. Trudno znaleźć inne odnawialne paliwo o tylu zaletach, jestem przekonany, że biogaz to paliwo przyszłości – podkreśla Witold Luty.
Fot. Visions-AD – Fotolia
#JesteśmyDlaWas