Aktualności

Zmiany w zasadach korzystania z porad lekarskich. Od dziś ograniczenie teleporad!

Od 16 marca zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Kiedy skorzystasz z wizyty stacjonarnej, a kiedy z teleporady?

Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić Ci wizyty w formie teleporady. To Ty wybierasz, jaką formę wizyty preferujesz.

Kiedy bezpośrednia wizyta?

Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:

Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.

Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.

Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.

Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.

Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.

Lekarz odmawia przyjęcia Cię bezpośrednio w placówce? Zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości.

Kiedy teleporada?

Korzystasz z teleporady, gdy:

Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.

Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.

Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.

Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza?

zalecenia

e-zwolnienie

e-skierowanie

zlecenie na test na koronawirusa

e-receptę

sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).

Jakie obowiązki informacyjne ma placówka lecznicza?

Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić:

w miejscu leczenia

na stronie internetowej

telefonicznie na Twoją prośbę.

Informacja powinna zawierać następujące dane:

listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty

system, przez który lekarze udzielają teleporad

sposób ustalenia terminu teleporady

sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia

sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut)

możliwość skorzystania ze stacjonarnej wizyty, gdy jest ona niezbędna

instrukcje o:

sposobie realizacji e-recepty

sposobie realizacji e-skierowania

sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne

sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych

możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.

Termin realizowania teleporady

Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:

nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście

w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.

Jak przebiega teleporada?

Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.

Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.

Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.

Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.

Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.

 Gdzie do lekarza?

Jeśli Twoja przychodnia została zamknięta, skorzystaj z innej. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ znajdziesz aktualne:

listy poradni POZ, które udzielają teleporad

wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.

Poszukaj odpowiedniej dla siebie poradni, w której znajdziesz pomoc otwiera się w nowej karcie.

(gaz) Źródło: Pacjent.gov.pl

#JesteśmyDlaWas

 

 

 

 

 

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Czytaj więcej OK