Unijne pieniądze na rozwój miast zagrożone. Prezydent pisze do posłów PiS


– Trwają konsultacje Krajowego Planu Odbudowy zaprezentowanego przez Premiera Mateusza Morawieckiego 26 lutego br. Plan finansowany kwotą 57 mld euro ze środków Unii Europejskiej (23,1 mld euro dotacji i 34,2 mld euro w pożyczkach) w przeważającej części przewiduje jej wykorzystanie na zadania rządowe realizowane przez instytucje państwowe lub podmioty gospodarcze, w których Skarb Państwa ma pozycję dominującą, np. w obszarze energetyki i transportu. Tym samym możliwość udziału polskich samorządów w KPO została mocno ograniczona – podkreśla w piśmie do posłów Prawa i Sprawiedliwości ziemi bydgoskiej, prezydent Rafał Bruski (pełna treść pisma pod tekstem).
Nowoczesne tramwaje bez wsparcia KPO
Chodzi m.in. o pieniądze, które mają trafić na transport publiczny. Dokument przewiduje wsparcie projektów związanych z rozwojem taboru autobusowego. A to uderza w duże miasta, gdzie najlepiej sprawdza się niskoemisyjny transport szynowy. Wśród planowanych inwestycji brakuje tych związanych z budową nowych linii tramwajowych, zakupu nowego taboru czy modernizacji zajezdni tramwajowych. Bydgoszcz posiada gotowe projekty na tego typu zadania.
Niski priorytet dla ekologicznych szkół i przedszkoli
W kolejnych zapisach KPO dot. zielonej energii i zmniejszania energochłonności, w których mowa o ponad 6 mld euro unijnego wsparcia, tylko niewielka część tych pieniędzy poświęcona jest inwestycjom związanym z termomodernizacjami budynków publicznych. W całym kraju przewiduje się tylko 250 takich przedsięwzięć. Nasze miasto w ciągu ostatnich 6 lat przeprowadziło takie zielone inwestycje w 28 budynkach oświatowych. Dla kolejnych 65 obiektów dysponujemy gotową dokumentacją projektową lub taka dokumentacja jest w trakcie przygotowywania.
23 projekty za 7,7 mld zł zgłoszone do KPO
Na etapie zbierania wniosków do KPO miasto zgłosiło do samorządu województwa i Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej 23 projekty, których realizacja została zaplanowana w przyszłych latach. Wśród tych zadań znalazły się projekty związane z poprawą infrastruktury drogowej, m.in.: rozbudowa ul. Nakielskiej, budowa nowych tras tramwajowych wraz z zakupem niskopodłogowych taboru, czy rozbudowa trasy Wschód-Zachód. W zakresie zielonych projektów znalazły się zadania związane z rozbudową energooszczędnej infrastruktury oświetleniowej, termomodernizacjami budynków publicznych, czy rozwojem OZE. Wśród projektów znalazł się także pakiet działań prozdrowotnych i opiekuńczych, który przewiduje m.in. budowę nowych basenów, kąpielisk, czy instytucji wsparcia. Wartość wszystkich zadań to ponad 7,7 mld złotych.
„Trwają konsultacje Krajowego Planu Odbudowy (zwanego dalej KPO) zaprezentowanego przez Premiera Mateusza Morawieckiego podczas konferencji prasowej w dniu 26 lutego br.. Plan, finansowany kwotą 57 mld euro ze środków Unii Europejskiej (23,1 mld euro dotacji i 34,2 mld euro w pożyczkach) w przeważającej części przewiduje jej wykorzystanie na zadania rządowe realizowane przez instytucje państwowe lub podmioty gospodarcze, w których Skarb Państwa ma pozycję dominującą, np. w obszarze energetyki i transportu. Tym samym możliwość udziału polskich samorządów w KPO została mocno ograniczona. Dodatkowo, w zapisach KPO, albo wręcz wyeliminowano, albo tylko w małym zakresie uwzględniono możliwość finansowania ze środków Planu ważnych, z punktu celów programowych, potrzeb społeczności samorządowych.
Dla potwierdzenia tego stanowiska przytoczę dwa przykłady obrazujące powyższe sytuacje:
Pierwszy dotyczy celu E1 tj. „Zwiększenia udziału zeroemisyjnego transportu oraz przeciwdziałanie i zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko”.
Na str. 200 KPO, w części opisowej celu E1, dostrzega się negatywny wpływ na środowisko transportu indywidualnego na terenach zurbanizowanych i konieczność wzmacniania rozwiązań zeroemisyjnych oraz niezbędność inwestycji w tym obszarze (także dotyczących zaplecza taborowego). Jednocześnie w opisie planowanych inwestycji (tabela na str. 201 dokumentu) nie przewidziano finansowania z KPO, ani budowy nowych linii tramwajowych, ani zakupu nowego taboru, ani modernizacji zajezdni tramwajowych.
Za priorytetowe uznano zakupy autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi (ponad 1 mld euro) i inwestycje kolejowe (ponad 2,5 mld euro).
Powyższe zapisy eliminują możliwość finansowania z KPO rozwoju najbardziej zeroemisyjnego transportu publicznego na terenie miast jakim jest transport szynowy. Bydgoszcz posiada gotową dokumentację projektową na modernizację zajezdni tramwajowej, przygotowuje projekty trzech nowych linii tramwajowych i zamierza zakupić kilkadziesiąt sztuk nowego taboru.
Drugi przykład dotyczy celu B1 „Czyste powietrze”.
W ramach komponentu B – „Zielona energia i zmniejszenie energochłonności”, któremu przypisano środki w kwocie 6,347 mld euro niewielka część, bo tylko 0,194 mld euro, jest przeznaczona na termomodernizację obiektów oświatowych.
Zgodnie z KPO (str. 19 dokumentu) pozwoli to na termomodernizację ok. 250 obiektów na terenie kraju. Przypomnę tylko, że Miasto Bydgoszcz w latach 2014-2020 przeprowadziło termomodernizację 28 obiektów placówek oświatowych i posiada lub jest w trakcie przygotowywania dokumentacji projektowej dla kolejnych 65 obiektów. Przytaczam te dane, by na przykładzie naszego miasta zobrazować skalę potrzeb w tym obszarze na terenie kraju.
Podobnych – niekorzystnych dla samorządów, tym samym dla mieszkańców miast, zapisów ograniczających możliwość skorzystania z pomocy Unii Europejskiej w Krajowym Planie Odbudowy jest znacznie więcej. Stąd uprzejmie proszę Państwa o skuteczne zaangażowanie się w proces konsultacji i dokonywania takich zmian w przedmiotowym dokumencie by tą sytuację zmienić.
Jednocześnie chciałbym poinformować, że na etapie zbierania wniosków do Krajowego Planu Odbudowy zgłosiliśmy do samorządu województwa i Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej 23 projekty, przekazując tzw. fiszki projektowe. Ich szczegółowe zestawienie zawiera załącznik do niniejszego pisma. W przypadku gdyby, według Państwa wiedzy, była możliwość włączenia miasta Bydgoszczy do KPO w innych
niż zgłoszone obszarach, pozostaję otwarty na współpracę i zachęcam do bezpośredniego kontaktu.
Zdając sobie sprawę, że wszelkie decyzje o wyborze konkretnych projektów do realizacji w ramach Krajowego Planu Odbudowy pozostają w gestii Rządu RP, zwracam się do Państwa, jako parlamentarzystów zapewniających obecnemu Rządowi RP większość parlamentarną, o zaangażowanie w ten ważny proces decyzyjny. Mam nadzieję, że wspólnie z mieszkańcami Bydgoszczy będziemy mogli cieszyć się z wykorzystania tej wyjątkowej szansy rozwojowej. „
(gaz)
#JesteśmyDlaWas