Aktualności

Bydgoszcz w rowerowym rankingu polskich miast…

W tegorocznym zestawieniu Top 9 rowerowych miast Polski nie mogło zabraknąć Bydgoszczy. Miasto z roku na rok rozwija swoją infrastrukturę, aby jeszcze bardziej zachęcić mieszkańców do korzystania z jednośladów.

Serwis Centrum Rowerowe przeanalizował warunki dla rowerzystów w największych miastach w Polsce i opublikował ranking „Top 9 rowerowych miast Polski”. W zestawieniu ogólnym Bydgoszcz zajęła czwarte miejsce. Jak pokazują wyniki analizy, miasto przeznacza jeden z największych budżetów na rozwój infrastruktury rowerowej.

Już od kilku sezonów, w szczególności w trakcie pandemii, rowery stają się coraz popularniejszym środkiem transportu. Jednak czy infrastruktura miast nadąża za potrzebami Polaków? Centrum Rowerowe postanowiło sprawdzić, jak wyglądają warunki do jazdy na rowerze w największych polskich miastach w 2020 roku. Przeprowadzony ranking wskazał, że najbardziej przyjaznym rowerzystom miejscem jest Warszawa. Na podium znalazły się także Wrocław i Poznań.

Bydgoszcz na rowery!

Jak pokazują wyniki, mieszkańcy coraz śmielej przedstawiają swoje pomysły w ramach budżetu obywatelskiego. W ubiegłym roku projekty rowerowe wybrane w ramach tej inicjatywy stanowiły 11% wszystkich wniosków. Pod tym względem Bydgoszcz obok Wrocławia i Poznania znajduje się w ścisłej czołówce. Jedną z ciekawszych koncepcji jest I etap Wielkiej Pętli Fordonu. Trasa o długości ponad 2 km umiejscowiona zostanie u podnóża Zbocza Fordońskiego. Ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 m pozwoli skomunikować ze sobą trzy osiedla. Władze miasta również przykładają wagę do tego, aby dbać o ścieżki rowerowe. Bydgoszcz w 2019 r. przeznaczyła na infrastrukturę niemal 9 mln zł.

Ponadto Bydgoszcz może pochwalić się tym, że została gospodarzem rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski, która rozpocznie się już w czerwcu. Trzeba przyznać, że to spory powód do dumy. Zasady są proste, uczestnicy pobierają specjalną aplikację, która zarejestruje przejechaną trasę oraz pokonany przez nas dystans. To miasto, które wykręci największą liczbę kilometrów, zdobędzie puchar. Projekt ma na celu propagowanie aktywnego trybu życia oraz rozwoju turystyki rowerowej. Z kolei zebrane przez aplikację dane o trasach, które cieszyły się największą popularnością, mogą zostać wykorzystane przy planowaniu i projektowaniu kolejnych ścieżek rowerowych.

Bydgoszcz, która w rankingu zajęła czwarte miejsce, oferuje swoim mieszkańcom trasy rowerowe o długości 115 kilometrów, które stanowią 15% wszystkich dróg publicznych. Miasto zajęło także drugie miejsce w Polsce pod względem wydatków na infrastrukturę rowerową. W 2019 roku na realizację projektów dedykowanych jednośladom przeznaczono 8 957 649 złotych z budżetu miasta. Należy podkreślić, że nie jest to cały budżet przeznaczony na infrastrukturę rowerową, ponieważ gro inwestycji rowerowych realizowanych jest w ramach większych remontów ciągów komunikacyjnych w tym mieście.

Liderem pod względem inwestycji jest Gdańsk, który przeznaczył na ten cel ponad 26 milionów złotych. Z kolei w bydgoskim budżecie obywatelskim na 2020 rok znalazło się 9 projektów rowerowych, które stanowiły 11% wszystkich inicjatyw.

Jak pokazują dane Centrum Rowerowego, najlepszy dostęp do rowerów miejskich mają Wrocławianie. Także stosunek tras rowerowych do dróg publicznych w stolicy Dolnego Śląska jest największy. Z kolei Warszawiacy mogą cieszyć się najszybszym przyrostem nowych ścieżek – w 2020 roku wybudowano ich ponad 45 kilometrów. Prawie połowę mniej we Wrocławiu (24,54 km) i 14,8 km w Krakowie.

Widzimy, że Polacy coraz chętniej korzystają z uroków jazdy na rowerze, dlatego postanowiliśmy sprawdzić w jakich warunkach podróżują w największych miastach. Zwróciliśmy uwagę nie tylko na długość tras rowerowych, ale także na liczbę stacji napraw, stowarzyszeń, czy budżet przekazany na projekty rowerowe. Dobrze rozplanowana infrastruktura to nie tylko komfort dla rowerzystów, ale przede wszystkim większe bezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu – podkreśla Patrycja Adamczyk, Specjalista ds. content marketingu z Centrum Rowerowego, organizatora rankingu.

W Bydgoszczy jeździ się bezpiecznie

Według danych z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji w 2019 r. w Bydgoszczy doszło do 146 zdarzeń z udziałem rowerzystów, co stanowi zaledwie 2,33% wszystkich wypadków drogowych w mieście. Miasto uplasowało się pod tym względem w ścisłej czołówce obok Lublina i Białegostoku. Wynik ten sprawia, że w stolicy Kujaw i Pomorza powinniśmy więc czuć się bezpiecznie.

Analiza zestawienia wypadków rowerowych w stosunku do liczby mieszkańców pokazała, że najbezpieczniejszym miastem jest Lublin. W 2019 roku w stolicy Lubelszczyzny ich liczba wyniosła tylko 137. Na drugim miejscu znalazła się Bydgoszcz, a na trzecim Warszawa.

Ważnym aspektem bezpieczeństwa są także wspólne ścieżki dla pieszych i rowerzystów, które mogą powodować wiele niebezpiecznych sytuacji. W Bydgoszczy połączone ścieżki dla pieszych i rowerzystów stanowią 19%, a w Warszawie, która jest liderem w tym zakresie, tylko 12%. Najwięcej połączonych tras jest we Wrocławiu, gdzie stanowią ponad połowę wszystkich ścieżek rowerowych oraz w Lublinie, w którym ich odsetek wynosi 79%.

Ranking rowerowych miast w Polsce

Centrum Rowerowe skierowało pytania do 10 największych miast w Polsce. Urząd miasta Szczecin nie udzielił żadnych informacji. W ramach rankingu wzięto pod uwagę takie kryteria jak: stosunek długości dróg rowerowych do dróg publicznych, stosunek długości ciągów rowerowo-pieszych i pieszo-rowerowych do wszystkich rodzajów dróg rowerowych, liczba kilometrów dróg rowerowych wybudowanych w 2020 roku, liczba stojaków i stacji napraw na jeden km. kw. powierzchni miasta. Zapytano także o odsetek budżetu miasta przeznaczonego na infrastrukturę rowerową, odsetek projektów rowerowych wśród inicjatyw obywatelskich, liczbę działających stowarzyszeń rowerowych oraz dostępność rowerów miejskich. Przenalizowane zostało także bezpieczeństwo rowerzystów oraz przewóz rowerów komunikacja miejską.

(gaz)  źródło: Centrum Rowerowe PL

Fot. Archiwum: Stanisław Gazda

#JesteśmyDlaWas

 

 

 

 

 

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Czytaj więcej OK