Bydgoscy posłowie interpelują w sprawie Krajowego Planu Odbudowy


Poseł Jan Szopiński już na wstępie wymienia ważne cele społeczne i gospodarcze, środki na realizację których chciałyby uzyskać władze samorządowe Bydgoszczy. Mowa więc o modernizacji trasy W-Z, w tym budowie bezkolizyjnych skrzyżowań ulicy Kamiennej z ulicami Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego. Ważna jest również modernizacja ulicy Nakielskiej na odcinku od centrum miasta aż do obwodnicy Bydgoszczy. Ale nie są to jedyne inwestycje w Bydgoszczy, które mogą i powinny być sfinansowane z funduszy przyznanych Polsce na odbudowę kraju po pandemii Covid-19.
W związku z tym bydgoski parlamentarzysta pyta Premiera:
- Na jakiego rodzaju pomoc może liczyć miasto Bydgoszcz w ramach Krajowego Planu Odbudowy? W jakich obszarach strategicznych miasta ta pomoc zostanie udzielona?
- Ile pieniędzy w Krajowym Planie Odbudowy zaplanował Rząd na pomoc dla miasta oraz dla przedsiębiorców i instytucji zlokalizowanych na terenie Bydgoszczy?
- Jakie będą kryteria przyznawania pomocy finansowej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego oraz dla przedsiębiorstw i instytucji?
- Jaki organ w Polsce będzie podejmował decyzje o udzieleniu wsparcia dla konkretnego podmiotu ubiegającego się o pomoc? Jaki będzie tryb odwoławczy od tych decyzji? Czy i w jakim zakresie zostanie zapewniona transparentność podejmowania decyzji o udzieleniu pomoc?
Z kolei poseł Paweł Olszewski uważa, że założenia Planu są w wielu aspektach nieakceptowalne oraz dzielą Polaków na lepszych i gorszych. Miasta wojewódzkie – uważa parlamentarzysta z PO – są w wielu miejscach wyłączone ze wsparcia wprost, lub wsparcie dla nich jest uzależnione od ew. niewykorzystania środków przez innych, bardziej priorytetowych beneficjentów. W związku z powyższym, wraz z grupą siedmiu innych posłów ze swojego ugrupowania, zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie instytucje oraz jakie konkretnie osoby pracowały nad przygotowaniem KPO?
- Z jakimi instytucjami podjęte zostały konsultacje przy tworzeniu KPO?
- Jaki był ramowy harmonogram prac nad KPO i jaki jest harmonogram dalszych działań?
- Dlaczego KPO został zaprezentowany z kilkumiesięcznym opóźnieniem?
- Dlaczego w KPO brakuje rozdziału zawierającego ocenę wpływu interwencji planu, w tym wpływu planowanych interwencji na wzmocnienie odporności gospodarczej, społecznej i instytucjonalnej?
- Dlaczego KPO marginalizuje udział w Odbudowie i Zwiększaniu Odporności dużych miast?
- Dlaczego kategoria „Zielona transformacja miast i obszarów funkcjonalnych” (460,4 mln EUR) ograniczona jest do „miast średnich i ich obszarów funkcjonalnych”?
- Dlaczego kategoria „Zeroemisyjny transport zbiorowy” (1031 mln EUR) nie przewiduje wsparcia dla miejskiego transportu szynowego?
- Dlaczego kategoria „Inwestycje w źródła ciepła (chłodu) w systemach ciepłowniczych” (388 mln EUR) kierowane jest w pierwszej kolejności do spółek, których przedmiotem działalności jest produkcja energii cieplnej na cele komunalno-bytowe, których udziałowcami są z listy 255 miast średnich lub całkowita moc nie przekracza 50MW?
Tekst i fot.: Stanisław Gazda
#JesteśmyDlaWas